نهاية بداية و بداية نهاية :-
ربما تكون الحياة مجرد أحداث بلا بداية أو حتى نهاية فنحن لا نعرف دائماً متى البداية بالتحديد وإنما نخمن.. ولسنا متأكدين أن انتهاء الحدث ينهيه فقد يستكمل فيما بعد أو لا يُمحى آثره ، تذكر لكل شيىء معنى و كل شيىء قد يرتبط بأى شيىء لكن من يُدرِك او يَعقل؟

عندما تدرك عقولنا علاقة الأحداث ببعضها ، نقول صدفة و عندما لا نلاحظ ،لا نشعر ..لا نفكر ..فلا نفهم!
لكل حدث حكمة و إن لم ندركها فهذا لا يمنع وجودها ، إيمانك بأى شيىء يقودك إليه و إذا وصلت إليه سيمنحك القوة للوصول لما بعده ..

الأحد، فبراير 01، 2009

لعبه... Age of Kings

بسم الله الرحمن الرحيم
---------------------

لو حد يعرف لعبه Age of kings

د
ه لعبه استراتيجى ...

صور ليها أهى


ده صوره المقدمه اللى بنختار منها حتلعب ايه ؟



و ده الصوره بتوضح بعض الممالك على خريطه..


و ده لقطه من داخل اللعبه نفسها ..




تلعب بالدول و الفريق اللى انت عايزه ..

فرق من العصور القديمة ..

يعنى تبصلها من فوق و تحرك الناس و تبنى مدن و قلاع و مكتبات و مساجد و هكذا..

عالم انت تصنعه بنفسك ..ده جزء من اللعبة بس ..؟!

لان فى مهمات بتقوم بيها المفروض ..

بما انها عباره عن لعبة استراتيجى زى ما انا قلت ..

يعنى حرب بين بلدين او اكتر !!!

طيب انا بكلمكم عنها ليه ..

عشان انا بقالى مده طويله اوى ما كنتش بلعبها

رغم انى بحب العبها ...

افتكرت و انا بلعبها ذكرياتى معاها فى الأول ..

كنت بحبها لسبب رئيسى ..

مش عشان الضرب و القتال و الهجوم و يا قاتل يا مقتول !!!

لا بالعكس انا دايما بأجل الهجوم ..

افضل انى انمى فى ممكلتى و اتوسع و اتوسع فيها ..

لغايه لما تبقى عملاقة او حتى مش عملاقة..

المهم تقريباً الموارد اللى عندى من اشجار و ذهب و حجاره للتنقيب بيكونوا خلصوا..!

حتى موارد الاكل بتبقى بتودع الا لو كان فى بحر طبعاً..

كنت بتغاظ اوى انهم يهجموا عليا عشان كده انا مضطره انى ارد عليهم !

و اهجم .. و انا لما اهجم و تبدأ الحرب تشتد حتنتهى اللعبه بفوز احدى الفريقين

الغريب انى مش بحب انهزم ...طبيعى

لكن ولا احب اكسب كمان !!!!

ببقى نفسى اللعبه تمتد و تمتد و افضل انمى فى المملكه و ابنى فيها و اضيف عليها حاجات من خيالى كمان ..

اكتر من اللى موجوده فغى اللعبه ...لكن طبعاً ده حلم اجبهم منين اصمم لعبه يعنى !!

مش عارفه ليه يعنى اللعبه حرب..

مش معنى كده انى مش حابه الحرب و استراتيجيه الهجوم ..

و لو هجمت من هنا حأكسب اسرع و الخطط العسكريه و ما إلى ذلك ..

لكن فكرت ان ..

ما ينفعش كانت تبقى ممالك تتنافس فى حاجه تانية غير الاسلحة ده يعنى !

حتقولولى ان ممكن يكون فى العاب تانية ما فيهاش حرب ..

لكن حرد و اقول مش حتبقى فى ملابس العصور الوسطى و تصمميماتها الروعة

اللى بتحسسك انك عايش فى العصر ده ببدائيته ..

لا و كمان بتضيف ليه^-^

فى اثناء الحرب .. انا قلت انها لعبه

بيبقى فى اشخاص بيعملوا (يشتغلوا يعنى)

لأخراج الذهب و الحجاره و البناء و الزراعة و غيرها ..

الناس ده هى اللى بتزورد رصيد الموارد من الحاجات اللى ذكرتها قبل كده ..

يعنى لو ماتوا او تعرضوا للهجوم الموارد حتقف و المملكة مش حتقدر تجهز للحرب ..

طبيعى !

لما تيجى العساكر تهجم المفروض تهجم على ايه ؟؟؟

واحد ذكى يقولك ايوه ايوه

نهجم على الناس اللى بتعمل موارد ..

عشان نمنع التجهيز للحرب !

و ندمر البنيه التحتيه زى السواقى و المناجم و الاسواق

و الحيوانات كمان اللى ممكن تتأكل !!!

ده طريقه ..

هى لعبه مش كده ..

مجرد دمى بنحركها !

لكن المبدأ ده لو فكرنا فيه فى الحقيقة ..

يعنى فكرت مره و انا بلعب لان اللعبه بقت صعبة اوى و الفريق المنافس قوى

و فى منتهى السرعة !!!

استخدم اسلوب الضرب من تحت لتحت ..

افتكرت ساعتها اخلاق الاسلام فى الحرب ..

ازاى هم بيحاربوا ..

ازاى مش بيبدأوا بالقتال ..

أخلاقهم اثناء الحرب نفسها ؟

بيحاربوا الرجال فقط ..

بيبعدوا عن الاطفال و الشيوخ و النساء ..

عمرهم ما كانوا حيقتلوا حتى رجل اعزل !

فكرت فى الكلام ده ساعتها ..

يعنى ده لعبه ما فيهاش حاجه فوتى بقى !!!

بس هل المفروض افوت فكره ممكن تيجى فى دماغ اى حد ..

و ينموا عليها و يكبروا لإن اللعبة ما لهاش سن ممكن الاطفال يلعبوها ..

المصيبة إن نفس المبدأ ده اللى بتتبعة اللى ما تتسمى ..

ما هى بتحارب كده

ده كلام كنت عايزه اقوله ما اعرفش اذا كان حد حيهتم ولا لأ ..

بس ادينى قلته و خلاص ..

......



9 (YOUR - COMMENTS) عبر عن رأيك:

M. Amin يقول...

طبعا انا لو اكتفيت بإني أقولك اللعبة اللي عايزاها موجودة بالفعل و مشيت، حبقى جازفت اني اتمنع من دخول البلوج دة للأبد ^_^

لكن فعلا في كذا لعبة بالمواصفات دي.. مش متذكر اسمائهم لكن حبقى أدور عليهم و أبلغك إن شاء الله

ياااة.. فكرتيني بأيام زماااان..اللعبة دي أول مانزلت كنت انا في تانية اعدادي.. كانت لعبة اسطورة وقتها نسمع عنها فقط و مانشوفهاش لأن الكمبيوترات نفسها كان أعجوبة في الزمن دة!

و زيك برضة انبهرت جدا بفكرة بناء المملكة و نظام "البنية التحتية" دة
أول مرة كنت ألعب لعبة فيها عمق حقيقي و تفكير في أبعاد كتير
بس بأمانة كنت بنتظر لحظة المعركة بفارغ الصبر!

و جربت برضة لعبة من اللي نفسك فيهم دول.. بس كانت اجمل بكتير من Age of Empires .. كان فيها ممكن حرايق تمسك في البلد أو لو انا حاكم ظالم الشعب يعمل عليا ثورة بقى و حاجات كدة!

النقطة القوية أوي في البوست دة موضوع أخلاق الحرب و تأثير الألعاب دي ع الأطفال
بصراحة مافكرتش فيها قبل كدة بالنسبة لألعاب الاستراتيجي

في ألعاب تانية كتير بتبقى عبارة عن واحد ماسك سلاح و ماشي يقتل في الناس
الالعاب دي بتبقى دموية جدا و فعلا خطر.. لدرجة ان لعبة كاونتر سترايك الشهيرة جدا عندنا في كل سيبر اتمنعت في ألمانيا لأن طالب مدرسة عندهم سرق المسدس بتاع أبوه و راح المدرسة بتاعته يجرب اللعبة دي ع الحقيقة!

Nigm يقول...

Age of Empires ^_^

انا كنت نسيت اني لعبتها :D

مثلكم كانت هي بدايتي في عالم الالعاب الاستراتيجية بمنطقيتها و تجسيمهاالذي كان حقا جيدا مضاهاةً بفيجا 32 !
اعجبني تسلسلها المنطقي .. حيث يتحتم ان تحصل المملكة علي الخشب لتباشر في الصناعة و هو الذي قطعا ياتي من المصادر الطبيعية كالغابات
و ايضا لا انسي الثروة السمكية :D

و لكن لا اتذكر اني قد حاربت في وقت من الاوقات :D

بس انا ماعتقدش مثلا علي الدافع الشخصي اني اتاثرت فكريا بمفهوم الحرب بتاع اللعبة في مرحلة الطفولة لان في الوقت ده الواحد بيعيش جوا انه يواصل النجاح في اللعبة و يواصل الاحداث بغض النظر عن مين اللي بيتضرب سواء جيش الروم او واحد اسرائيلي لكن المهم ان ده العدو اللي لما اقتله حاخد سكور ^&^

في لعبة جديدة رائعة بنفس الكيفية اعملو عليها سيرش حتي علي اليوتيوب اسمها
The Settlers - The raising empire
او حاجة كدا :D

غير معرف يقول...

كلامك على اللعبة شدنى
انا اولا ملعبتهاش لانى مابكرهش قد لعب الحرب
لكن الجزء الاولانى بتاع بناء البنية التحتية دة بحبه بس عمرى ماتوقعت انى الاقيه فى لعبة
عشان كدة لما الاقى لعبة عن الحرب مابفتحاش اصلا
كلامك مظبوط جدا عن اخلاق الحرب
اناواحدة من الناس اللى شايفة ان لعب الحرب دى لازم يكون فى تدخل من الاهل يفهمومهم الصح من الغلط
وان احنا كمسلمين مختلفين عن الناس التانية وان رسولنا وصانا بحاجات لازم ناخد بالنا منها
ولازم ماننسهاش
بجد البوست حلو اوى
لو لقيتى لعبة زى مانتى عاوزة ابقى ابعتيهالى بجد
عشان انا بجد عايزة لعبة كدة (من غير حرب)

sunrise يقول...

سبحان الله ممكن لعبه صغيرة اوى ذى دى بتذكرنا بحاجات مش بنتفتكرها غير قليل او مش بنتفتكرها خالص

حلو اوى البوست ده يااليكس

ألكساندرا يقول...

"حبقى جازفت اني اتمنع من دخول البلوج دة للأبد ^_^"

مممم احتمال برده !

"حبقى أدور عليهم و أبلغك إن شاء الله"

بأذن الله خلاص يا جماعه عزيف وعد انه حيجيب اللعبه :::
وعد الحر دين عليه فى ناس غيرى مستنياها دلوقتى !

"اللعبة دي أول مانزلت كنت انا في تانية اعدادي"

و انا كنت فى اولى !
و فاكراها لانى تقريباً ابتديت العبها فى ثانيه او ثالثه اعدادى مش متذكره غالباً ثالثه لانى فى 3 اعدادى كنت بلعب age of mythology و واحده زميلتى قالتلى ان فى 10 اصدارات من السلسله ده ..
يعنى age of empires
Age of kings
Age of mythology
كانت اخر واحده فيهم تقريباً !
و خلصتها طبعاً و رجعت العب Age of kings بس مش المهمات انا عمرى ما لعبت المهمات فيها انا بلعب فى الجزء بتاع الممالك بس :::
لكن ميثولوجى خلصتها بمهماتها ..كان فى ثانوى على ما اعتقد ^_^

"انا حاكم ظالم الشعب يعمل عليا ثورة بقى و حاجات كدة!"
واضح انى بقالى زمن بعيد عن الساحه :::

"في ألعاب تانية كتير بتبقى عبارة عن واحد ماسك سلاح و ماشي يقتل في الناس"
على فكره انا كنت بحب اوى الالعاب ده !
مش كونها دمويه او كده بس انا بحب التنشين بوم ..
يعنى مثلاً لعبه house of dead خلصت الجزء التانى منها
رغم انى ما عرفتش اخلص الأول :::
كنت بحبها و بنشن على الدماغ (كل واحد يخلى باله من راسه بقى :-w)
عشان التنشين وا نك تنقذ الابرياء من الوحوش ياااه شكلى ححاول العبها قريب عشان استرجع الذكريات ^_^
لو لاقيتها اساساً ..

"لأن طالب مدرسة عندهم سرق المسدس بتاع أبوه و راح المدرسة بتاعته يجرب اللعبة دي ع الحقيقة!"

يا خبر !
هى ده المشكله فعلاً ..
المصيبه ان كل الاعاب بتلحس دماغ العيال ..
أيام كابتن ماجد للى فاكر يعنى كنت الاقى العيال الصغيره تقوم و هى بتلعب كوره ..
الضربه الصاروخيه
الكره الحلزونيه الخارقه
الأنطلاقه البذنجانيه و هوبا ممكن يكسر اى حاجه قد\امه عشان يقلد الكرتون يعنى ما طلعتش الالعاب بس اللى بتلحس المخ :::
كده الموضوع عايز بوست تانى اتكلم فيه عن التحكم فى المخ البشرى ::: ::: :::

........................

"حقا جيدا مضاهاةً بفيجا 32 !"

^_^

"ايضا لا انسي الثروة السمكية :D"
طبعاً ده اهم حاجه و لا ايه ؟؟؟
:::

لكن المهم ان ده العدو اللي لما اقتله حاخد سكور ^&^

هى ده المشكله للأسف
ما هو مثلاً ممكن تلعب بأسرائيل ضد العرب و تكسب و تأخد اسكور كله فى لعبه و حيبقى ضميرك مرتاح لكن لما
تقلب فى الحقيقه انها مش فارقه فعلاً يبقى الحال ايه ..
سمحنا بيها لنفسنا فى لعبه ده ممكن تبقى بدايه بالنسبه لناس مش عندهم مبدأ قوى بالقضايا ده !
او ما يعرفوش حاجه عن دينهم و اخلاق الحرب بتاعتهم زى ما ذكرت فى البوست !


في لعبة جديدة رائعة بنفس الكيفية اعملو عليها سيرش حتي علي اليوتيوب اسمها
The Settlers - The raising empire
او حاجة كدا

شفتها :)
امكانيتها و الجرافيك بتاعها حلو جداً !
بس مليانه و حوش و حرب ^_^
...........................................
"لكن الجزء الاولانى بتاع بناء البنية التحتية دة بحبه بس عمرى ماتوقعت انى الاقيه فى لعبة"

:::
ليه بس كل حاجخ ممكنه فى الزمن ده :)

" الاهل يفهمومهم الصح من الغلط"

هو ده بالضبط المفروض يحصل بس لما يشفوا اصلا هم بيلعبوا ايه و جوه اللعبه ايه و يقاوموا الموضوع ده !

"بحاجات لازم ناخد بالنا منها
ولازم ماننسهاش "

اكيد كان نفسى الفت الانتباه ليها فى البوست ده سعيده انها وصلت لأكثركم ..

"لو لقيتى لعبة زى مانتى عاوزة ابقى ابعتيهالى بجد"

خلاص اهو مش عزيف وعد ^_^
فى ناس مستنيه اهو ...
.................................
شكراً لمرورك صن رايز سعيده انه عجبك :)

ألكساندرا يقول...

ايه ده كوووووول ده كتبته !
المشكله انى حاسه ان مخى اتلخبط !!!
انا لعبت انهى الأول و عرفتهم امتى بس متأكده انى على الاقل كنت اعرفهم فى 3 اعدادى حتى لو ما لعبتهمش ..
اتمنى اى حد عنده تعليق تانى ما يترددش ^_^

Mohamed Elsonbaty يقول...

اللعبة دى تحفة يا د.

Age Of Empires II ( Age Of Kings )

بس الصراحة كنت بحب ألعبها عشان الحرب

و خصوصا إنى كنت بلعب دايما بصلاح الدين ضد الحملة الصليبية

و أفضل مهمة فيها اللى دخل فيها القدس

اللعبة مهتمة جدا بالتفاصيل الدقيقة و هى من إصدار مايكروسوفت بالمناسبة

الناس اللى بتتكلم عربى فى اللعبة على الرغم من إنه عربى مكسر بس كنت ببقى مبسوط بيه

مسجد قبة الصخرة و مسجد محمد على كانوا مرسومين بدقة متناهية فى اللعبة

كان فى جزء من اللعبة فيه معلومات تاريخية عن الحضارات الموجودة

بصراحة كانت المعلومات الموجودة عن المسلمين بصفة عامة وصلاح الدين بصفة خاصة كانت مضبوطة و منصفة

اللعبة كلها كانت تحفة

و لو حضرتك يا د. كنتى بتحبى البناء بس

فى لعبة متخصصة فى يناء الحضارة بسسسسسس

من أول العصر الحجرى لحد غزو الفضاء

اللعبة إسمها

Civilization IV

دورى عليها أكيد حتعجب حضرتك جدا


تقبلى مرورى

و تعليقى الطويل

ألكساندرا يقول...

معلش دكتور سنباطى
بجد فى حاجه غريبه !
كل ما اجى ارد يحصل حاجه !!!!!
اخرها الرد مش راضى يتكتب
ادينى حجرب يكتبه ولا لأ ..
شكراً لمرور حضرتك و تسعدنى الردود الطويله :)

ألكساندرا يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.

إرسال تعليق

i swear to say the truth ...nothing but truth !

المرء يخطأ و يندم و يتذكر فيتألم و لكن إذا أدرك ان ما يفعله خطأ و برره لهدف فى نفسه حتى و لو كان الهدف نبيل فهو ينافق نفسه .. لانه يعرف انه يفعل الخطأ رغم كل شيىء و كما يقولون من يعرف الخطأ و يفعلة فهو إنسان ميت .. لذا لا بأس ان تخطىء و تدرك خطأك لكن الحماقة ان تكرر الخطأ و لكن إذا أخطأت و كررت الخطأ فارجوك من فضلك لا تفعل الخطأ و انت تعرف انه خطأ !