نهاية بداية و بداية نهاية :-
ربما تكون الحياة مجرد أحداث بلا بداية أو حتى نهاية فنحن لا نعرف دائماً متى البداية بالتحديد وإنما نخمن.. ولسنا متأكدين أن انتهاء الحدث ينهيه فقد يستكمل فيما بعد أو لا يُمحى آثره ، تذكر لكل شيىء معنى و كل شيىء قد يرتبط بأى شيىء لكن من يُدرِك او يَعقل؟

عندما تدرك عقولنا علاقة الأحداث ببعضها ، نقول صدفة و عندما لا نلاحظ ،لا نشعر ..لا نفكر ..فلا نفهم!
لكل حدث حكمة و إن لم ندركها فهذا لا يمنع وجودها ، إيمانك بأى شيىء يقودك إليه و إذا وصلت إليه سيمنحك القوة للوصول لما بعده ..

الخميس، فبراير 05، 2009

The moon!

بسم الله الرحمن الرحيم


الزخارف اللى على جمب ده كنت رسمتها و انا بذاكر مايكرو كنت زهقت ...

و عايزه اشخبط !!!

و بعدين الراديو كان شغال جمبى فى نفس الوقت اثناء و انا برسم

راحوا اذاعوا ...


"أغنيه ما" أجنبى على البرنامج الموسيقى

كان أخر الكلام بتاع الأغنيه ده "ايت "

اللى هو القافيه بتاعه
البتاع اللى انا كاتباه ده ..

المهم ان ده أنجاااااااااااااااز

ايه اللى أنجاز



المضمون بتاع البتاعه اللى حتقروها دلوقتى

اصل انا من النوع اللى مش فى جانب التفاؤل اوى :::

يعنى لا متشائمه ولا متفائله

حسب ظروفى و اللى بفكر فيه

صحيح انا ساعتها مش فاكره كنت بفكر فى ايه خاصه انى كنت بذاكر مايكرو :(

اكيد ما كانتش حاجه سعيده بس ساعات بقى الواحد بيقلب ضد نفسه

Defense mechanismساعات يشتغل ال

يكون الانسان تعبان و مقهور و حالته بلى !

يقوم مخه فجأه يخليه يفكر فى حاجات منافيه تماماً ..

حتى ممكن بعد "الحاله " التفاؤليه الغريبه ده لو هو ارادته نكديه

حيرجع للمود اللى مش تمام تانى !




برجاء الضغط على الصوره لرؤيه محتواياتها بوضوح

.

.


الكلمات

---------

Moon so bright
Resemble
the sun light !
Lets fight our fears inside ..
Which make our dreams be tight
Inside our minds..!
Let them free outside..
Then may be we have the right
To reach the other side
&
Our dreams can see the light as we can see..
The moon light in this Time
So bright
&
So Kind

بما ان فى ناس ما فهمتهاش

هو قصدى منها ان القمر شكله و هو مضيىء اوى

يشبهه اشعه الشمس

بيفكرنا بحاله تفاؤليه تخلينا نحارب

الخوف و الضعف فى قلوبنا عشان نطلع حلمنا للنور

زى ما احنا شايفين النور


أتمنى تقولوا رأيكم بصراحة

.

.

i swear to say the truth nothing but truth

18 (YOUR - COMMENTS) عبر عن رأيك:

غير معرف يقول...

عندي احساس انك حتضربينا
براحة علينا شوية اليكس
:)
نورالقمر فعلا بيخلينا نشعر براحة نفسية غريبة
سبحان الله
بس احيانا بيكون مصدر للحزن مش للتفاؤل بس
حقيقي مش عارفة ليه
عموما احلامنا لازم تطلع للنور
والا حتصبح احلام وبس
..
:)

E. Fekry يقول...

والله العظيم هأقول الحق !

تحفـــــــــة جــــدًا

بجد ماشاء الله، وعلى فكرة طبعًا مش هامدح في روعة الزخرفة لأن ماشاء الله دا شيء لا جدال فيه انك موهبة في الزخرفةربنا يباركلك :)

ولكن بجد ماشاء الله خطك حلو والحروف مرسومة بشكل جميل
والمعني اللي عاوزة توصليه رائع وتفاؤلي
:)

السؤال بقى التحف ديه سببها الميكرو :D
لو كده ادعيلك بامتحان ميكرو كل يوم:-P

جميل بجد ماشاء الله
:)

sunrise يقول...

Lets fight our fears inside ..

جميله اوى اوى يااليكس
بجد عجبتنى جداااا

غير معرف يقول...

رجعت علشان أقول الرسمة اللي جمب الكلام
رائعة
:)

Mohamed Elsonbaty يقول...

برافو د.أليكس

جميلة جدا

بالإضافة لإنك تشرحى الجو النفسى اللى طلع فيه الإبداع ده

بيخلينا نحس بجو الإبداع جداااااااا

أدام الله عزك و إبداع قلمك

عربى و إنجليزى و رسم

M. Amin يقول...

أولا الزخرفة رائعة جدا.. كالعادة
و الخط كمان جيد جدا

القصيدة حلوة.. معناها حلو و كتابتها كمان حلوة
لكن بيتهيألي فيها بعض الأخطاء

و كويس أوي الانجاز المتفائل دة
يا رب تكون الحياة كلها انجازات من النوع دة
:)

Nigm يقول...

ياريت ديه كانت صفحة في اي منهج
:):)

جميلة جدا جدا
انا بس الكلمات حاسس انها مش متظبطة لكن الجو كامل متكامل ماشي في موود انا منحاز له الا وهو جانب التفاؤل

يارب متكونش التجربة الاولي و الاخيرة
^_^

ألكساندرا يقول...

أسفه لتأخر الرد يا جماعه ...
هابى سميل
--------
انا براحه خالص اهو مش حتكلم تانى ..
انا كتبت الكلام ده بس عشان انتى قلتيلى مش فاهمه !
القمر مصدر للحزن ده اكيد..
ليه بقى ليها مليون سبب او ما لهاش سبب !
ممكن عشان بيفكرنا بذكرياتنا و الذكريات ده يا اما حزينه او سعيده ..
ممكن عشان الضوء الخافت بيفكرنا بأنتهاء اليوم لقدوم الليل و اننا ما انجزناش اللى كان نفسنا فيه؟
حاجات كتير ممكن تكون السبب ..
بس السبب فى الحزن دايماً جوانا مش فى القمر !
.............................................
death
------
:)


"تحفـــــــــة جــــدًا"

ربنا يخليكى (ايموشن مكسوف )

"بجد ماشاء الله، وعلى فكرة طبعًا مش هامدح في روعة الزخرفة لأن ماشاء الله دا شيء لا جدال فيه انك موهبة في الزخرفةربنا يباركلك :)"

امين ..
شكراً بس ده كتير عليا ..

"ولكن بجد ماشاء الله خطك حلو والحروف مرسومة بشكل جميل
والمعني اللي عاوزة توصليه رائع وتفاؤلي
:)"


كان ممكن الخط يبقى احسن لو اهتميت اكتر ..فى ناس بتعرف ترسم الحروف احسن منى بكتير ..اهو الواحد بيحاول :)
انتى عارفه طبعا ً انا خطى احلى من كده بكتير هههههه
ما يتقراش !


"السؤال بقى التحف ديه سببها الميكرو :D
لو كده ادعيلك بامتحان ميكرو كل يوم:-P"
هههههه
ده انتى قلبك ابيض بشكل :::
بتعزينى جداً^_^
لو عرفت سببها حقولك :)

"جميل بجد ماشاء الله"
:)

شكراً جداً ليكى على رفع المعنويات ..
جزاكِ الله خيراً :)

ألكساندرا يقول...

Lets fight our fears inside ..

جميله اوى اوى يااليكس
بجد عجبتنى جداااا


سعيده بانها عجبتك صن رايز :)
نورتينى ..

ألكساندرا يقول...

د/السنباطى ..
--------------
شكراً لمرور حضرتك :)
بجد اخجلتك تواضعنا ..
اتمنى تكون عجبتك فعلاً ..
..................................................
العزيف ..
---------
"أولا الزخرفة رائعة جدا.. كالعادة"
شكراً شكراً اتمنى تكون كده فعلاً !
"و الخط كمان جيد جدا"
اكيد مش زى حضرتك !
اكيد لاحظت ال (A) ..
"القصيدة حلوة.. معناها حلو و كتابتها كمان حلوة
لكن بيتهيألي فيها بعض الأخطاء"

اكيد فيها اخطاء ..
اولاً: كاتباها ارتجالى من غير ما افكر ..
هو الحاجه بكتبها زى ما بتطلع بس..
انا مش قويه لا فى الانجليزيه ولا العربيه ..
و عندى اخطاء فى ده و فى ده ...
فلو حد شايف غلط يا ريت يقول فين الخطأ و يتكرم و يقول التصويب لو ممكن يا ريت يعنى ما يكتفيش انه يقول ان فى غلط بس لانى مش حعرف اطلعه لوحدى !
لان ده بيحسس الانسان بالعجز انه مش عارف فين اخطاءه!
الكلام مش لحضرتك طبعاً انا بوجهه عامه و المدونه معموله للأفاده و اكيد اكيد مش حمانع ان حد يصوبلى اخطائى بالعكس يسعدنى و يشرفنى انى اعرف فين الغلط عشان احاول اتفاداه فى المرات القادمه إن أتت اصلاً!

"و كويس أوي الانجاز المتفائل دة"

حاجه نادره الحدوث بل انها تكاد لا تحدث ..
فعلاً كويس ...

يا رب تكون الحياة كلها انجازات من النوع دة
:)

اتمنى ذلك ..
شكراً لمرور حضرتك ..

ألكساندرا يقول...

Nigm يقول...

ياريت ديه كانت صفحة في اي منهج
:):)

^_^
الحقيقه يا د. لو حضرتك لاحظت حتلاقيه ظهر ورقه من الهاند اوت ...
:::

جميلة جدا جدا

شكراً شكراً ..

انا بس الكلمات حاسس انها مش متظبطة لكن الجو كامل متكامل ماشي في موود انا منحاز له الا وهو جانب التفاؤل

يا ريت حضرتك تبين ازاى تبقى متظبطه عشان استفيد من نقد حضرتك ..

يارب متكونش التجربة الاولي و الاخيرة
^_^

فى علم الغيب ..

Nigm يقول...

اللي اقصده ان البداية بدات خفيفة و علي وتر واحد زي :
Moon so bright
Resemble
the sun light !

و بعدها الكلام وصل ل
Which make our dreams be tight
يعني تقريبا جملة ب ال3 سطور اللي فوق :)

المقصود ان بعد ما الايقاع كان سريع جت الجملة ديه بطئت معدل القراءة و كانت اتقل من اللي قبلها

فكانت حتبقي اجمل كتير لو حضرتك كنتي ظبطتيهم بحيث كلهم يكونو علي نفس الايقاع السريع بس اعتقد لو كان الوقت اتيح لحضرتك كنتي ممكن تظبطيها اكتر كتير

أرجو حضرتك تكوني فهتي قصدي لما قولت انا حاسس ان الكلمات كانت عايزة تتظبط
:)

M. Amin يقول...

أيوة لاحظت الـ(A) طبعا ^_^
و الزخرفة فعلا روعة جدًا..

بالنسبة للقصيدة
فأنا مش متفق مع نجم في موضوع طول البيت و الإيقاع و كدة
انا رأيي انه ماشي و شغال و في قصائد أجنبي كتير كدة.. دة تغيير و تنويع في رتم القصيدة.. يعني بالعكس.. دة شيء كويس مش وحش.

حقولك اللي انا شايفه أخطاء
Which make our dreams be tight
المفروض مايبقاش في be .. تبقى make our dreams tight أو make our dreams so tight لو حبيتي
مممم.. يمكن كمان كلمة tight نفسها حاسس انها مش مناسبة أوي

Let them free outside.. أعتقد المفروض تبقى Let them BE free outside مثلا أو Free them outside .. أو أي حاجة كدة يعني.

و بس خلاص.. هما الجملتين دول بس
لكن زي ماقلتلك القصيدة ككل ما شاء الله حلوة في الأسلوب و الفكرة :)

ملحوظة:-
أنا ملاحظ ان الأغنية مازال ليها نفس النهاية المؤثرة جدًا.. ^_^

ألكساندرا يقول...

Nigm


وصل المعنى يا دكتور :)
جزاك الله خيراً على النقد ..
يس شفت الزهايمر اكتشفت انها كانت كوجنو :::
الزهايمر للدرجه ده مش عارفه انا عملتها فى امتحان ايه ^_^
شكراً لمرورك و متابعتك ..
:)

ألكساندرا يقول...

تخيلى يا ديث انى اكتشفت انه كان كوجنو !
اصل الهاند اوت اللى انا راسمه فى ظهره ده بتاع الكوجنو !!!!!
ايه اللى بيحصلى ده للدرجه ده :(
اوعى تدعيلى بأمتحان كوجنوا كل يوم عشان ما فاضلش حاجه تطير خلاص ^_^

ألكساندرا يقول...

أيوة لاحظت الـ(A) طبعا ^_^

اكيد لازم تلاحظ مش حضرتك اللى وريتنى الشكل ده لحرف ال A .
اصل يا جماعه عزيف هو اللى علمنى ازاى ارسم الA بالشكل ده أيام لما كنا بنتفق على القصه و رسوماتها اللى كانت نادو عايزه تعملها و ما اتعملتش !
(بس انا برسم ال A بطريقه تانيه غير ده لكن كنت بجرب فى المره ده طريقه حضرتك)..

و الزخرفة فعلا روعة جدًا..

عرفت خلاص #-#

بالنسبة للقصيدة
فأنا مش متفق مع نجم في موضوع طول البيت و الإيقاع و كدة
انا رأيي انه ماشي و شغال و في قصائد أجنبي كتير كدة.. دة تغيير و تنويع في رتم القصيدة.. يعني بالعكس.. دة شيء كويس مش وحش.

حقولك اللي انا شايفه أخطاء
Which make our dreams be tight
المفروض مايبقاش في be .. تبقى make our dreams tight أو make our dreams so tight لو حبيتي
مممم.. يمكن كمان كلمة tight نفسها حاسس انها مش مناسبة أوي


طب حقول حاجه من غير ضرب الكراسى ..
انا كنت عاملاها من غير be لكن فكرت ان الجرامر مش مظبوط فرحت زودتها ..


Let them free outside.. أعتقد المفروض تبقى Let them BE free outside مثلا أو Free them outside .. أو أي حاجة كدة يعني.


وجهه نظر تحترم !


و بس خلاص.. هما الجملتين دول بس
لكن زي ماقلتلك القصيدة ككل ما شاء الله حلوة في الأسلوب و الفكرة :)

ملحوظة:-
أنا ملاحظ ان الأغنية مازال ليها نفس النهاية المؤثرة جدًا.. ^_^

...........................................
ملحوظه :-
لو قصدك على الموسيقى يا ريت تقول موسيقى ..
مش اغنيه !!!
و هى ما زالت كما هى لانى لاقيتها انسب حاجه ..
لازم يبقى فى حاجه تضحك يعنى !
لما كتبت فى بروفايل حضرتك انى ما كنتش اخدت بالى من قصدك من ردك فى المدونه عشان لو كنت قرأت ردى على ردك هنا كنت بجاوب على نهايه الموسيقى الأصليه مش اللى انا حطاها على المدونه..
فده كان منعاً للفهم الخاطىء للرد فقط .
كنت ناويه اغيرها و بعدين قلت ما فيش داعى ..
عاجبانى كده !

M. Amin يقول...

لأ هي أغنية مش موسيقى لأن آخرها في واحد بيغني ^v^ (دة إيموشن بيطلع لسانه جبته من دماغي كدة)

ألكساندرا يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.

إرسال تعليق

i swear to say the truth ...nothing but truth !

المرء يخطأ و يندم و يتذكر فيتألم و لكن إذا أدرك ان ما يفعله خطأ و برره لهدف فى نفسه حتى و لو كان الهدف نبيل فهو ينافق نفسه .. لانه يعرف انه يفعل الخطأ رغم كل شيىء و كما يقولون من يعرف الخطأ و يفعلة فهو إنسان ميت .. لذا لا بأس ان تخطىء و تدرك خطأك لكن الحماقة ان تكرر الخطأ و لكن إذا أخطأت و كررت الخطأ فارجوك من فضلك لا تفعل الخطأ و انت تعرف انه خطأ !